2 Cara Cuci Sinki Tersumbat, Tak Payah Gigih Sangat Panggil Plumber Datang Baiki

Nak baut kerja lain banyak lagi tetapi tiba-tiba diuji dengan masalah sinki tersumbat. Inilah salah satu masalah yang akan buat mak-mak stress bila masuk dapur, nak panggil plumber pun satu hal.

Kalau sebelum ini anda cuma curahkan air panas yang tengah sedang menggelegak ke lubang sinki tetapi kali ini nak kongsi cara lain yang lebih berkesan!

Tak payah gigih panggil plumber untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Cara ini bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.

CARA PERTAMA:

1. Keluarkan semua air yang bertakung di dalam singki dengan menggunakan baldi kecil atau cawan.

2. Curahkan secawan serbuk penaik ke dalam lubang singki.

3. Diikuti dengan secawan garam halus.

4. Kemudian, curahkan pula setengah cawan cuka tiruan.

5. Biarkan bahan-bahan yang dituangkan tadi bertindak selama 10 minit sebelum menuangkan air panas mendidih ke dalam lubang singki tersebut.

6. Setelah segala kekotoran tersumbat itu dapat dihilangkan, anda boleh pam singki mengunakan alat pengepam biasa.

7. Nak lagi bersih, ambil sehiris lemon, kemudian gosok disekitar sinki untuk hapuskan kuman. Lagi best, tinggal bau yang cukup wangi!

CARA KEDUA:

1. Masukkan ½ cawan baking soda kedalam lubang sinki. Pastikan air yang bertakung di dalam sinki telah dikeluarkan.

2. Gunakan sudu kecil atau apa-apa yang sesuai untuk masukkan baking soda tu kedalam lubang sinki.

3. Selepas itu masukkan pula ½ cawan cuka kedalam lubang sinki tadi. Tunggu 5 minit supaya baking soda dan cuka tadi bertindak balas.

4. Kemudian, ambil satu jag air panas mendidih dan curahkan ke dalam sinki.

BACA  Sebenarnya 7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung Datang.! Sebarkan Supaya Ramai Tahu Dan Berwaspada!…

5. Lihatlah hasilnya… jadi ke tak?

6. Sambung langkah dibawah kalau teknik diatas tak berjaya. Itu bermaksud ada kotoran super degil yang melekat di saluran sinki. Jadi kena guna cara yang extreme sikit.

7. Sediakan baldi kat bawah sinki untuk tadah air yang keluar tujuannya supaya lantai tak kotor. Tanggalkan perangkap sinki, buang semua kotoran yang telah terperangkap di dalamnya ke dalam baldi yang diletakkan di bawah sinki tadi. Buka paip untuk check jika air masih lagi bertakung di dalam sinki.

8. Jika masih tersumbat, Tanggalkan sambungan PVC di bawah sinki.

9. Bersihkan saluran atau sambungan PVC tadi dengan berus gigi yang sudah tidak digunakan.

10. Cantumkan semua sambungan dan perangkap sinki dan siap!

Haaa… selepas ini tiada alasan lagi nak biar sinki tersumbat macam itu je, tau! Anda dah ada cara ini, sila praktikkan.

Selamat mencuba!

Video Cara 1 :

Video Cara 2

Sumber : Mingguan Wanita

Apa Komen Sis